Gyakran Ismételt Kérdések

Milyen adó kapcsolódhat a jármű kötelező biztosításához?
Miért kötelező?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapján a biztosító a gépjármű üzemeltetése során az általunk másoknak okozott károkat téríti meg. A biztosítás a károsult és a károkozó érdekeit egyaránt szolgálja: a károsult követelése attól függetlenül megtérül, hogy a balesetet okozó gépjármű üzembentartója képes-e vagy hajlandó-e a kártérítést megfizetni; ugyanakkor a biztosítás védi a károkozót is, hiszen a biztosítási díj ellenében a biztosító átvállalja tőle az okozott kár teljes vagy részleges megtérítését.

Hogyan kell casco biztosítást kötni, ha gépjárművásárláshoz finanszírozót vettem igénybe?

A biztosításkötési folyamatban, rögtön az elején lehetősége van kiválasztani, hogy a gépjárművet hitelre, részletre, lízingelve, vagy készpénzre vásárolta-e meg. Ezt fontos pontosan kitölteni. A biztosításkötés végéhez érve az ajánlati adatok megadásakor szükséges pontosan kitölteni, ki is a finanszírozó, mikor kezdődött a finanszírozási szerződése, illetve, hogy mikor jár le. Ezenkívül szükséges a szerződésének számát is megadni, mivel a bankok szigorúan ellenőrzik a megadott adatokat. A casco biztosítás finanszírozóra való kedvezményesítése a finanszírozó biztosítéka. Káresemény esetén a finanszírozót értesíteni kell a bekövetkezett eseményről. A kárrendezésre jogosult biztosító részére töréskár esetén, a kártérítés felvételéhez engedményező nyilatkozat (meghatalmazás) beszerzésére van szükség, amivel a bank engedélyezi a kár szerviz részére történő kifizetését. (Egyes bankok esetében limitált kárösszegig nem szükséges a meghatalmazás bekérése. Ezt a kitételt a szerződés tartalmazza). A gépjármű totálkára (gazdasági totálkár vagy lopáskár) esetén a kártérítési összeget a biztosító közvetlenül a kedvezményezett (finanszírozó) részére utalja, aki a szerződés lezárását követően elszámol a gépjármű tulajdonosával (szerződővel).

Hitelre vásárolt autónál kötelező cascót kötni?

A hitelre vásárolt gépjárművek esetén a finanszírozó dönti el, hogy kötelezi-e a vásárlót casco biztosítás megkötésére. Ez ügyben tehát nem a biztosító, hanem a bank, vagy finanszírozó cég dönt. A finanszírozói elvárástól függetlenül a hitelre vett gépjárművek esetében totál-, vagy lopáskár esetén további terhet jelent, hogy a gépjármű elvesztésén kívül a finanszírozónak is ki kell fizetni ilyenkor a felvett hitel összeget. Ezért a casco biztosítás megléte ebben az esetben még nagyobb segítséget jelenthet a családnak. Casco biztosítás kötése esetén is érdemes megvizsgálni a biztosítók díjait, hiszen a díjak között több ezer forintos eltérés is lehetséges.

Hogyan kell lakásbiztosítást kötni, ha lakásvásárláshoz finanszírozót vettem igénybe?

Amennyiben az ingatlan finanszírozó igénybevételével, vagyis a vételér egy része hitelből került kifizetésre, úgy a bank előírja, hogy úgynevezett hitelfedezeti záradék jelenjen meg a lakásbiztosítási szerződésen. A kötés folyamatában nincs eltérés, de amikor a rendszer felteszi a kérdést, hogy hitelfedezeti záradék szükséges-e, akkor az igent kell kiválasztani. A hitel adatait a biztosítóválasztás után, a személyes adatoknál kell majd rögzíteni. Ez alapján a biztosító záradékkal látja el a biztosítást, melyről igazolást ad ki. Ilyenkor a biztosító bizonyos összeghatár feletti (150-200.000.- Ft) károknál elsődlegesen a hitelintézet felé fizet a tartozás erejéig és csak a fennmaradó kifizetést teljesíti a lakásbiztosítás szerződőjének.

Gépjárművemmel kárt okoztam, van casco biztosításom, mi a teendőm?

Miután a másik fél részére kitölti a „kék-sárga” baleseti bejelentő lapot (ami alapján az okozott kárt a saját felelősségbiztosítója megtéríti), a saját gépjárművében keletkezett kárát a casco biztosítja téríti meg. A kárigény bejelentését a biztosító (területileg illetékes) kárrendezési egységénél, vagy valamelyik szerződött javítópartnerénél személyesen, vagy a biztosító bejelentési csatornáin (e-mail, telefax, call-center, web) elektronikus úton tudja bejelenteni. A szükséges információkkal a Kármester a nap 24 órájában segítségére van. Igény szerint a CLB Kft. mindkét esetben segít a kárügyintézésben, a rugalmas kárrendezésben.

Milyen esetekben fizet a biztosító helyett a MABISZ Kártalanítási Számla?

A Kártalanítási Számla kezelője, a MABISZ Elkülönített Szervezeti Egysége (ESZE, 2013. december 31-ig Gépjármű Kárrendezési Iroda – MABISZ GKI) áll helyt olyan káresemények esetében, amelyekben a kötelező gépjármű felelősségbiztosítást művelő biztosítók egyike sem kötelezhető - fedezet hiányában - a kár megtérítésére. A károsult kárát a Kártalanítási Számla kezelője akkor is megtéríti, ha a biztosítási szerződéssel nem rendelkező üzembentartó gépjárműve Magyarország területén okozott kárt, továbbá, ha a kárt forgalomba nem helyezett vagy a forgalomból kivont gépjárművel okozták. A biztosítással nem rendelkező üzembentartótól a Kártalanítási Számla a kártérítés teljes összegét és költségeinek megtérítését követelheti. Az ismeretlen gépjárművel Magyarország területén okozott személyi sérüléses kár esetén (a kártalanítási kötelezettség nem terjed ki az ismeretlen üzembentartó által a gépjárműben, az útban, az út tartozékát képező közlekedési műtárgyakban, az elektromos és a hírközlési berendezésekben és egyéb közművekben, ezek tartozékaiban, valamint a reklámhordozó eszközökben okozott károkra). Nem tagállam harmadik országbeli károsult kárát a Kártalanítási Számla kezelője kizárólag akkor téríti meg, ha a károsult országában magyar állampolgár részére a baleset időpontjában hasonló esetben kártalanítás jár. Ha a Kártalanítási Számla kezelője és a biztosító között, illetőleg az érintett biztosítók között vitás az, hogy ki köteles a vétlen károsult kárát megtéríteni, a kártérítés összegét a Kártalanítási Számla kezelője megelőlegezi, és utólag a károkozó biztosítójával elszámol. Figyelem! A károsult - a kár bekövetkeztétől számított - 30 napon belül köteles bejelenteni az ismeretlen gépjármű által okozott káreseményt a Kártalanítási Számla kezelőjének. Ha a károsult a bejelentési kötelezettségének önhibájából nem tesz eleget, és emiatt lényeges körülmények kideríthetetlenné válnak, a Kártalanítási Számla kezelőjének fizetési kötelezettsége nem áll fenn.

Milyen casco biztosítást érdemes kötni, ha használt, régi autót vásároltam?

Minden esetben fontos összehasonlítani a biztosítók által ajánlott casco díjakat. A díjak folyamatosan változnak, így a kedvezmények mértéke is. Ön választhat teljes körű- garanciális autókra javasolt-, törés, lopás és olyan teljes körű casco közül, amelyet már nem garanciális gépjárművekre ajánlunk. Ha már nem márkaszervizben javíttatja használt autóját, akkor érdemes a nem garanciális autókra ajánlott terméktáblázatot megnéznie kalkulátorunkban. Természetesen a döntés az Öné, vagyis a gépjármű használója tudja és ismeri azokat a kockázatokat, amelyeken az autója ki van téve. Ennek megfelelően érdemes választani a fenti lehetőségek közül.

Mikor mondható fel a lakásbiztosítás és hogyan?

Lakásbiztosítást a biztosításkötési évfordulót megelőző 30. napig lehet felmondani és évfordulóval akár másik biztosítótársasághoz átkötni.

Kell-e külön kiegészítő biztosítás kismamának külföldre utazása esetén?

A terhesség 24. hetét követően egyik biztosító sem vállal kockázatot a várandósággal kapcsolatba hozható biztosítási eseményekre, ettől függetlenül javasolt utasbiztosítást kötni, mert az összes többi kockázatra kiterjed a szerződés.

Casco biztosítás esetén, mit jelent az önrészesedés?

Az "önrész" az az összeg, amit kár esetén Önnek kell kifizetnie a kár teljes értékéből. Tehát kár esetén az igazoltan felmerülő - járulékos költségekkel együtt megállapított - kárösszegből, káreseményenként a szerződésben vállalt nagyságú összeget a szerződőnek magának kell viselni.

A casco biztosítási konstrukciók zöménél, az önrészesedés két tényezőből tevődik össze. Egyrészt tartalmaz egy százalékos arányt, másrészt egy minimum összeget, amit mindenképpen a biztosítottnak kell vállalni.

Példa az önrészesedés számítására:
Tegyük fel, hogy az önrész 10%, de minimum 50.000 Ft. Ilyenkor a kárösszeg 10%-a terheli a biztosítottat, de ha ez nem éri el az 50.000 Ft-ot, akkor a "minimum 50.000 Ft" lép érvénybe. Pl: Ha a kárunk 100.000 Ft., akkor ebből a minket terhelő rész 50.000 Ft. (mivel a 10% csak 10.000 Ft.) Pl: Ha a kárunk 600.000 Ft, akkor már a minket terhelő rész 60.000 Ft., mert ilyenkor már a kárösszeg 10%-a meghaladja az 50.000 Ft-ot.

Az önrészesedés nagysága természetesen nagyban befolyásolja a biztosítás éves díját. A mai biztosítási piacon számos biztosító kínál különböző önrész variációkat, különböző feltételekkel, díjakkal. A casco biztosítás kiválasztásakor ezért ne csak a fizetendő díjat vegyük figyelembe, hanem azt is, hogy egy káreseménykor mekkora az az összeg, amit könnyedén ki tudunk fizetni a szerviznek. Nem olcsó az a casco, ami a kár bekövetkeztekor nagy terheket ró ránk!

Gépjárművemmel kárt okoztam, nincs casco biztosításom, mi a teendőm?

Ez esetben sajnos a saját költségen kell a javítást megoldani. Ilyenkor lényeges költségmegtakarítást jelenthetnek a márka-független, kisebb rezsióradíjú szervizek. A Kármester a nap 24 órájában segítségére lehet, az igényeknek megfelelő szerviz megtalálásában.

Mit tegyünk közúti baleset esetén?

Ha már megtörténik a baleset, a lehetőséghez képest maradjunk higgadtak. Először is nézzük meg, hogy nem történt-e személyi sérülés (természetesen a saját egészségi állapotunkhoz mérten). Ha csak kisebb mértékű anyagi kár történt, illetve a helyszínen tisztázható a felelősség kérdése, nem szükséges a rendőrség tájékoztatása. Az európai balesti bejelentő lap („kék-sárga”) kitöltésével a baleset körülményei rögzíthetők, amely segítségével a kárrendezés lefolytatható. Amennyiben az anyagi kár jelentős mértékű, illetve a baleset körülményei, és/vagy a felelősség egyértelműen nem tisztázható, minden esetben javasolt rendőri intézkedés kérése. Ez a későbbiekben ugyan az ügyintézés idejét növeli, de az intézkedést követő határozatban foglaltak, tisztázhatják a kárrendezés során felmerülő vitás kérdéseket. Minden esetben célszerű a tanú/k (ha volt ilyen) adatainak rögzítése, illetve a baleseti helyszínről, a gépjárművek helyzetéről fényképfelvételt készíteni. (a mai technikának köszönhetően, akár mobiltelefonnal). Ezek megléte jelentősen gyorsíthatja majd a kárrendezés lefolytatását.

Ha új belépő vagyok, akkor honnan kapok A0-s bonus fokozatról igazolást?

Ha a szerződéskötéskor megtette a nyilatkozatot miszerint új belépő, nincsen szükség kártörténeti igazolás bemutatására!

Mi a teendőm, ha befizettem első díját a CLB-nek, mégis fizetési felszólító levelet kaptam a biztosítótól?

Amennyiben meg van a csekkszelvény, amelyen befizette az első díjat a CLB részére, Önnek nincs dolga, hiszen a biztosítók adminisztrációja gyakran kisebb csúszásban van, így az Ön befizetését a csekk kiküldése előtt még nem könyvelték rá szerződésére. Általában a biztosítók a szerződés rögzítésekor automatikusan kiküldik az első csekket, így lehetőség sincs az első díj felkönyvelésére. Ha következő díjfelszólítást is kap biztosítójától a CLB-nek már befizetett időszakra vonatkozóan, kérjük, keresse meg ügyfélszolgálatunkat!

A régi vagy az új autó cascója a drágább?

Általánosságban elmondható, hogy új autókra a biztosítók gyakran adnak akár 20-30%-os díjkedvezményt is, és ezek a kedvezmények akár egy adott gyártmányon belül sem biztos, hogy minden autótípusra vonatkoznak. A díjkedvezmények meghatározásában nagy szerepe van a kárstatisztikáknak is, ezért előfordulhatnak olyan esetek, hogy az új autóra olcsóbb a casco biztosítás, mint a használtautóra.

A gépjárműlopások statisztikájában is kimutatható, hogy vannak bizonyos preferált gépjárműtípusok, melyeknek a lopási kockázata sokkal nagyobb, mint pl. az azonos gyártmányú de más típusú, évjáratú, felszereltségű gépjárműveknek. Továbbá szintén elmondható, hogy az emberek az új autójukra sokkal jobban vigyáznak, óvják, mint a többéves használtautójukat, és ennek hatása bizony megmutatkozik a casco díjában is. Mindenesetre fontos, hogy a casco megkötése előtt online alkusz segítségét igénybevéve a biztosítók díjait összehasonlítsuk, hiszen komoly eltérések lehetnek azok között.

Mi az alkuszi megbízás?

Az alkuszi megbízás jogosítja fel az alkuszt arra, hogy a biztosítás kötésében az ügyfél nevében a biztosító felé eljárjon. Az alkusz valamennyi szolgáltatása az ügyfél számára ingyenes és nem befolyásolja a biztosítási díjat sem.

Hogyan kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni, ha gépjárművásárláshoz finanszírozót vettem igénybe?

A biztosításkötési folyamat nem tér el a finanszírozott és a nem finanszírozott gépjárművek esetében.

Mi a teendőnk gépjárműkárral kapcsolatosan, saját hibás kár esetén?

 

Amennyiben másik gépjárművel ütközünk, a káreseményt 8 napon belül (2010-ben hatályba lépő 2009. évi LXII. törvény alapján 5 napon belül) jelentenünk kell saját felelősségbiztosítónknál, illetve a kárigényt - amennyiben rendelkezünk casco biztosítással - 2 napon belül a casco biztosítónk felé.
A károkozást a baleseti bejelentő lap személyes leadásával, vagy elektronikus (telefax, e-mail) és postai úton történő megküldésével jelenthetjük biztosítónk felé.
Kárigényünket elsősorban a casco biztosító bejelentési csatornáin (levél, telefax, telefon, e-mail, internet), vagy a biztosító szerződött javítópartnereinél tehetjük meg. (de megbízhatjuk a kárügyintézéssel a CLB Biztosítási Alkuszt is!)  

 

Mi a kártörténeti igazolás?

A kártörténeti igazolás, az ügyfél által okozott károkat, valamint az előző szerződés adatait igazolja az új biztosító részére. Tehát, gépjármű biztosítás esetén, a korábbi biztosító kártörténeti igazolásban informálja az új biztosítót az ügyfele által okozott károkról, valamint a korábbi szerződés tartamáról. A kártörténeti igazolás alapul szolgál a Bonus Malus rendszerbe való besoroláshoz. A kártörténeti igazolást az új biztosító szerzi be a Kártörténeti Nyilvántartásból. Az ügyfél szerződéskötéskor köteles megadni – a rendszám és az előző biztosító neve mellett – az előző biztosítási kötvényszámát, valamint a Kártörténeti ügyfél azonosítóját is. A Kártörténeti ügyfélazonosítót a Kártörténeti Nyilvántartó Rendszer hozza létre és minden ügyfél esetén egyedi, az azonosítót a biztosítók az index értesítő és törlés értesítő leveleken kötelesek közölni az ügyféllel. Ha az adatok megadása során az ügyfél tévesen, pontatlanul adja meg az adatokat – pl. elírja a kötvényszámot –, akkor az új biztosító levélben kéri tőle az adatok pontosítását. Amennyiben az autós ezt nem teszi meg a szerződés kezdetét követő 60. napig, az új biztosító A0 kategóriába sorolja. Ha az autós szándékosan helytelen adatokat közöl, akkor az új biztosító köteles a legrosszabb, malus 4 kategóriába sorolni.

Oldalak